Collectif
Nouvelle parution
Christine Mauduit, Guillaume Navaud et Olivier Renaut (dir.), Brill's Companion to the Reception of Aristotle's

Christine Mauduit, Guillaume Navaud et Olivier Renaut (dir.), Brill's Companion to the Reception of Aristotle's "Poetics"

Publié le par Marc Escola (Source : Guillaume NAVAUD)

« On n’exagèrerait pas beaucoup en disant que l’histoire de la poétique coïncide, dans ses grandes lignes, avec l’histoire de la Poétique (d'Aristote) », écrivait Tzvetan Todorov dans sa préface à l’édition de la Poétique de Roselyne Dupont-Roc et Jean Lallot (Le Seuil, 1980). Il apparaît aujourd'hui impossible de lire la Poétique sans prendre en compte l’histoire de sa réception : s’il est vrai que la compréhension de la pensée d’Aristote évolue et, sans doute, progresse, c'est aussi parfois le cas des fantasmes ou malentendus qui lui sont associés, lesquels ne sont peut-être pas moins intéressants à explorer, et remontent souvent à des biais interprétatifs pluriséculaires. 

Pour réfléchir lucidement sur ce que dit la Poétique, il convient donc de s’interroger sur ce qu’on a voulu y lire : à quoi a servi (et sert encore) la Poétique ? À la lumière de quels corpus l’a-t-on lue ? en quoi ces usages et contextualisations ont-ils informé les lectures de la Poétique du passé, et informent-ils encore celles d’aujourd’hui ? Brill's Companion to the Reception of Aristotle's "Poetics" aborde ces questions en associant les apports de la philologie, de la philosophie, de la théorie littéraire, du comparatisme, des études de réception et des arts du spectacle. 

Les sections du volume originellement écrites en français (14 sur 25, dont l'introduction) sont librement téléchargeables en version originale sur la page de l'éditeur, à partir de l'onglet "Supplementary Materials".

Sommaire

Introduction

Authors: Christine Mauduit, Guillaume Navaud, and Olivier RenautPages:1–30Part 1 Reception Areas

Chapter 1 A Handbook for (Serious) Readers: Applying the Poetics in Ancient Scholarship

Author: Elsa BouchardPages:33–56

Chapter 2 Aristotle’s Poetics in Horace’s Epistle to the Pisones: Transmission, Cultural Transfer, and Auctorial Rereading

Author: Bénédicte DelignonPages:57–86

Chapter 3 The Medieval Manuscripts of Aristotle’s Poetics: What Does the Direct Tradition Teach Us?

Author: Christian FörstelPages:87–107

Chapter 4 The Arabic Philosophical Reception of Aristotle’s Poetics: Translation, Transmission, and Interpretations. Al-Fārābī, Avicenna, and Averroes

Author: Frédérique WoertherPages:108–138

Chapter 5 On the Reception of Aristotle’s Poetics in the Middle Ages – and a Case Study of The Name of the Rose

Author: Costantino MarmoPages:139–166

Chapter 6 Definitions and Applications of the Aristotelian “Method” in Neo-Latin Poetics

Author: Virginie LerouxPages:167–188

Chapter 7 Casus Belli: Aristotle’s Poetics and Italian Renaissance Literary Theory and Criticism

Author: Teresa ChevroletPages:189–216

Chapter 8 The Poetics in German Philosophy, 1750–1900

Author: François ThomasPages:217–253Part 2 The Poem, Its Parts and EffectsSection 1 Story (Muthos)

Chapter 9 “What Could Happen”: Early Modern Receptions of Verisimilitude

Author: Enrica ZaninPages:259–273

Chapter 10 Falsifying Aristotle: Early Modern Theory of the Tragic Ending (Italy, France, Spain)

Author: Enrica ZaninPages:274–286

Chapter 11 Hamartia through Agnoia: an Embodiment of a Poetic Concept in Greco-Roman Antiquity

Author: Dana L. MunteanuPages:287–310

Chapter 12 How to Make a Tragic Hero: Early Modern Theories of Hamartia

Author: Giulia FiorePages:311–341

Chapter 13 Thinking with the Poetics in the Twenty-First Century: Anagnorisis as Cognitive Event

Author: Terence CavePages:342–356Section 2 Poetic Language (Lexis)

Chapter 14 Aristotle’s Poetics 21–22 and Augustan Concepts of Style (Dionysius of Halicarnassus, Caecilius of Calacte, Pseudo-Longinus)

Author: Camille RambourgPages:359–379

Chapter 15 “But Not Ordinary”: the Afterlife of Aristotle’s Prescription for Poetic Lexis

Author: Michael SilkPages:380–397Section 3 Visual and Performing Arts

Chapter 16 Is There an Art of Performance according to Aristotle?

Author: Guillaume NavaudPages:401–425

Chapter 17 Aristotle’s Poetics for the Use of Painters (1550–1750)

Author: Emmanuelle HéninPages:426–470

Chapter 18 Signification, Imitation, Expression: the Idea of a Mimetic Dance and Its Appropriations in Seventeenth-Century Spain and France

Author: Florence d’ArtoisPages:471–495Section 4 Catharsis

Chapter 19 Che cosa è questo purgare? Aristotle’s Tragic Catharsis in Italian Renaissance Literary Theory and Criticism

Author: Teresa ChevroletPages:499–536Part 3 Literary Theory: Generic Perspectives

Chapter 20 From phaulos to “Jesters of God”: Aristotle and Comedy into Perspective

Author: Daniele GuastiniPages:539–555

Chapter 21 Is It Necessary to (Re)read Aristotle’s Poetics to Define the Epic Genre?

Author: Flore Kimmel-ClauzetPages:556–583

Chapter 22 “Something Aristotle Never Thought Of”: Paradoxical Reflections on the Poetics and the Novel

Author: Stephen HalliwellPages:584–605

Chapter 23 Aristotelian Mimesis and Narrative Theory: a State of the Art

Author: Antonino SorciPages:606–619

Epilogue The Poetics as Object of Fiction

Author: Guillaume NavaudPages:620–641

Index Nominum

Index Locorum Aristotelis