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Federal Theatre Project (1935-39) : contexte & enjeux
17-18 -19 octobre 2019, Toulouse (France)
Histoire des Arts et des Représentations (HAR, EA 4414, Paris Nanterre), Cultures Anglo-Saxonnes (CAS, EA 820, Toulouse Jean Jaurès)
Partenaires :
*CPRS, Université Toulouse Jean Jaurès
*INU Champollion
*Dickinson College, Toulouse
*American Theatre and Drama Society
*International Susan Glaspell Society
PRESENTATION
Le Federal Theatre Project (FTP) constitue une aventure singulière dans l’histoire du théâtre américain, inédite à l’époque et jamais réitérée sous cette forme. Dirigé pendant ses quatre années d’existence, de 1935 à 1939, par l’auteure, dramaturge et metteure en scène Hallie Flanagan, il s’inscrit dans l’ensemble des mesures mises en place par l’administration Roosevelt dans le cadre du programme du New Deal, et plus particulièrement au sein de la Work Progress Administration (WPA) dirigée par Harry Hopkins.
Sur le plan économique et social, la crise de 1929 a durement touché les secteurs de la création artistique et nombre d’acteurs se retrouvent sans emploi. La crise que traverse la société américaine est telle qu’en 1932, plusieurs écrivains s’associent pour soutenir le ticket communiste aux élections nationales, incarné par les candidats William Z. Foster et James W. Ford, et ce malgré la méfiance du gouvernement américain à l’égard du communisme, dont pâtira également le projet de Théâtre Fédéral. Dans ce cadre, ce groupe de plus de cinquante écrivains rédige un pamphlet intitulé Culture and the Crisis, sous la forme d’une lettre ouverte, qui fait état des dysfonctionnements culturels et sociaux, qui appelle à des renouvellements profonds, et reste comme un marqueur des tensions de la société américaine de l’époque[1]. La toute première phrase de la préface de cette lettre est exemplaire de la charnière culturelle incarnée par le début des années 1930 pour toute une génération :
Notre génération se tient à la croisée de deux ères. Lorsque nous regardons en arrière, nous voyons le passé de l’Amérique, le nôtre, comme un raz-de-marée qui maintenant se retire, mais qui fut réellement grandiose pour son balayage d’un pouvoir sans fondement social. Lorsque l’on regarde vers l’avenir, nous voyons quelque chose de nouveau et d’étrange, que la philosophie américaine n’a pas encore rêvé. Ce que nous voyons, c’est la menace d’une dissolution culturelle. La grande marée a laissé trop de débris – des débris naturels, des institutions et des schémas sociaux obsolètes, des restes de sang et de nerfs humains[2].
À l’orée des années 1930, l’Amérique fait face à des « débris », et le projet de théâtre fédéral mis en place par l’administration Roosevelt doit avant tout se penser dans la perspective d’une reconstruction d’un tissu social et culturel défait. C’est ainsi paradoxalement l’élection du candidat démocrate auquel les écrivains communistes s’opposent dans ce texte, qui permet l’expérimentation de formes culturelles soutenues et initiées par le pouvoir fédéral.
Entre la crise de 1929 et le traumatisme de Pearl Harbour en 1941, l’État Fédéral américain trouve ainsi les ressources pour penser et mettre en pratique une séquence théâtrale inédite, où il s’agit à plusieurs égards de faire aboutir les réflexions et expérimentations théâtrales des années 1920, et qui constitue un laboratoire où esquisser les renouvellements qui s’opèrent après la Seconde guerre mondiale. En cela, le FTP est bien à l’image de cette génération de l’entre-deux-temps décrite par les écrivains de 1932. C’est aussi ce que signale Malcolm Goldstein, en faisant de la fin de la saison 1934-1935 et du début de la saison 1935-1936 un moment-charnière dans la structuration du champ théâtral américain[3]. C’est précisément à ce moment-là que germe le projet du Théâtre Fédéral[4].
Ce colloque international vise à remettre en lumière un épisode fondamental, pourtant largement passé sous silence, de l’histoire théâtrale et culturelle américaine. Volontiers ouvert aux spécialistes issu.e.s des études théâtrales, cet appel s’adresse également aux historiens, sociologues, artistes dans la perspective d’un événement marqué par les approches transdisciplinaires.
THÈMES ENVISAGÉS
Les pistes de réflexion suivantes sont données à titre indicatif.
1. Axes socio-politiques et culturels :
- Contexte social, politique et économique du New Deal et de la WPA. Le FTP constitue l’un des cinq projets liés aux arts mis en place dans le cadre du New Deal par l’administration Roosevelt, avec le Federal Writers Project consacré aux écrivains, le Federal Arts Project dédié aux arts plastiques, le Federal Music Project, qui interagit fortement avec le FTP puisque les orchestres financés jouent très fréquemment dans les pièces mises en scène dans le cadre du FTP, et le Federal Dance Project. Tous ces projets se mettent en place sous les auspices de la Work Progress Administration (WPA), créée en mai 1935, et dirigée par Arthur Hopkins de 1935 à 1938. On pourra ainsi envisager les liens entre ces différents projets, leur inscription dans la politique de Roosevelt, et analyser leur efficacité par rapport aux ambitions de départ.
- Conditions de production. Plusieurs communications pourront s'arrêter sur les conditions de production des spectacles du FTP, en proposant des approches différenciées rendant compte des variables d'une région à l'autre, d'un metteur en scène à l'autre, d'une période à l'autre du FTP.
- Approche spatiale : les différentes antennes régionales, les questions des "lieux" et "non-lieux" de représentation, les tournées de spectacle, la "caravan unit" et l'idée d'un théâtre itinérant, ...
- Approche économique : question de la gratuité, investissement de l’État Fédéral, manque éventuel de subvention, ...
- Enjeux de la question du communisme, dans le contexte politique américain de l'époque. Cette question pourra à elle seule susciter plusieurs communications, qu'elle soit entendue au prisme de la personnalité et du parcours politique et artistique d'Hallie Flanagan (et du procès qui lui a été intenté à l'égard de ses positions supposément communistes), ou étudiée à travers ses aspects pratiques et artistiques. Une communication revenant sur les accusations de censure envers le gouvernement et faisant le point sur sur cette question serait bienvenue.
- Communauté et identité américaines. La structuration du FTP en différentes unités invite à questionner le caractère "fédéral" du project, sa nature supposément "nationale" et son ambition de construire un théâtre populaire spécifiquement américain. Chacune de ces unités pourra susciter des communications précises (Théâtre yiddish, théâtre afro-américain…), et/ou questionner de manière transversale les ambiguïtés entre théâtre fédéral, théâtre national, et théâtre communautaire, en confrontant les volontés affichées et les réalités historiques
2. Axes esthétiques :
Dans cette deuxième perspective, il s’agira de se demander, grâce à différentes études de cas, si l’on peut identifier une esthétique d’ensemble du Federal Theatre Project. Les communications devront ainsi mettre en valeur les caractéristiques esthétiques des spectacles étudiés, mais surtout comment ces caractéristiques sont ou non induites par le cadre du FTP. La consultation des archives du FTP et l'étude de spectacles précis sera ainsi favorisée.
- Approche monographique de certains spectacles phares : The Cradle Will Rock, Macbeth, One-Third of a Nation, It Can't Happen Here, par exemple.
- Etude de figures clés : Hallie Flanagan évidemment mais aussi Orson Welles ou John Houseman par exemple.
- Approche littéraire. La recherche de nouveaux auteurs américains était également une ambition revendiquée par le FTP : le projet a-t-il atteint son but ? Quelles pièces peut-on identifier comme des pièces du FTP ? Le FTP a-t-il fait émerger une écriture dramatique spécifiquement américaine ?
- Approche biographique sur Hallie Flanagan. Souvent qualifiée par les critiques d'idéaliste pragmatique, elle a souvent parlé de sa conception du théâtre, qu'il conviendrait d'expliciter et d'analyser au cours d'une communication. Son parcours, son enseignement à Vassar College, son rôle dans le FTP, ses voyages en Europe , son texte-témoignage sur le FTP (Arena) pourront également constituer des pistes d'étude.
- Approche interdisciplinaire (liens avec le cinéma) : certaines figures essentielles du cinéma américain semblent avoir fait leurs armes au théâtre, dans le cadre du FTP, on pourra envisager les influences de l'époque du FTP sur les productions cinématographiques ultérieures, à partir de cas précis.
3. Axe historiographique et épistémologique
Dans ce troisième axe, il s'agira de mettre en lumière les questions posées par les archives du FTP, par l'histoire de leur formation, et par leur traitement scientifique aujourd'hui.
Le FTP, malgré une relative méconnaissance en France et en Europe, est en effet assez bien documenté par les études anglo-saxonnes, même si certains s’attachent à déplorer la sous-représentation de cette séquence théâtrale par rapport à son importance. Nombre de sources primaires sont toutefois accessibles et classées. Les archives nationales, via la bibliothèque du Congrès, comprennent un fonds consacré au FTP, dont une grande partie est disponible en ligne[5], et les archives Hallie Flanagan du Vassar College de Poughkeepsie[6], associé aux fonds Hallie Flanagan de la New York Public Library for the Performing Arts et du Smith College où elle a également enseigné, constituent une matière extrêmement riche.
Par-delà l'état des archives sur le FTP et sur Hallie Flanagan, et leur exploration, ce colloque vise aussi à en questionner la constitution et les éventuels manquements, au regard de la nature parfois conflictuel du FTP. Y a-t-il eu une forme de censure gouvernementale ? Si oui, dans quelle mesure ? Y a-t-il des documents disparus ?
4. Prolongements
- Les héritages immédiats et à long terme ?
- Héritages immédiats
Des personnalités majeures ont été 'révélées" par le FTP, comme Orson Welles ou Arthur Miller. On pourra discuter ce constat, remettre en perspective le rôle effectif du FTP, et tenter d'identifier ses traces dans la suite de ces parcours individuels.
- Héritages à long terme
* Aux USA : Que reste-t-il du FTP ? Quelles traces cette expérience éphémère de théâtre fédéral subventionné a-t-elle laissées dans la culture américaine, dans les formes théâtrales contemporaines, dans les politiques culturelles au sens large ?
* En Europe : peut-on identifier des influences directes du FTP dans les années qui ont suivi le projet, ou étudier d'autres aventures théâtrales qui pourraient entrer en écho avec lui ?
- Échos à l'internationale?
En quoi le FTP est-il comparable aux entreprises de reconstructions nationales par la culture (en se basant sur des exemples d'entreprises plus particulièrement théâtrales) telles qu'elles ont été pensées dans d'autres pays ? On peut penser aux tentatives de reconstruire l'économie et l'unité nationale après la Seconde guerre mondiale en France (et, ensuite, à la figure de Jeanne Laurent), mais aussi aux ambitions culturelles du Front Populaire qui sont presque exactement concomitantes avec celles du FTP… Quelles sont les passerelles internationales pouvant être construites avec le projet du Théâtre Fédéral ?
Les propositions portant sur le Federal Theatre Project seront privilégiées mais nous pourrons accueillir quelques communications sur les autres projets artistiques de la WPA, dans la mesure où celles-ci viendraient éclairer le contexte du FTP.
BIBLIOGRAPHIE
AARON Daniel, Writers on the Left : Episodes in American Literary Communism, New York, Columbia University Press, 1992 [1961].
ARTAUD Denise, Le New Deal, Paris, Armand Colin, 1969.
BENTLEY Joanne, Hallie Flanagan: a Life in the American Theatre, New York, Alfred A. Knopf, 1988.
BIGSBY C.W.E. et WILMETH Don. B., The Cambridge History of American Theatre, vol. II, 1870-1945, Cambridge, Cambridhe University Press, 1999.
COLLECTIF, The Federal Theatre Project. A Catalog-Calendar of Productions (coll.), Westport, Greenwood Press, 1986 (introduction de Lorraine A. Brown).
COSGROVE Stuart, The Living Newspaper : History, Production and Form, Hull, University of Hull, 1982.
CRAIG Quitta E., Black Drama of the Federal Theatre Era, Amherst, MA, Amherst University Press, 1980.
ENGLE Ron et MILLER Tice L., The American Stage, Cambridge, Cambridge University Press, 1993.
FRADEN Rena, Blueprints for a Black Federal Theatre, Cambridge, Cambridge University Press, 1994.
FRIED A. (dir.), Communism in America : A History in Documents, New York, Columbia University Press, 1997.
KEMPF Jean, Histoire culturelle des États-Unis, Paris, Armand Colin, 2015.
KOURILSKY Françoise, Le Théâtre aux États-Unis, Waterloo, Renaissance du Livre, 1967.
LEVINE Ira Alan, Left-wing Dramatic Theory in the American Theatre, An Arbor, Umi Research Press, 1985 [1947].
MACGOWAN Kenneth, Footlights Across America : Towards a National Theatre, New York, Harcourt, Brace and Co., 1929.
MATHEWS DE HART Jane, Federal Theatre, 1935-39: Plays, Relief and Politics,Princeton University Press, 1967.
O’CONNOR J. et BROWN Lorraine A. (dir.), Free, Adult, Uncensored : the Living History Of the Federal Theatre Project, New York, New Republic Books, 1978.
OSBORNE Elizabeth A., Staging the People : Community and Identity in the Federal Theatre Project, New York, Palgrave Macmillan, 2011
PASQUIER Marie-Claire, Le Théâtre américain d’aujourd’hui, Paris, Presses Universitaires de France, 1978.
QUINN Susan, Furious iImprovisation : How the WPA and a Cast Of Thousands Made High Art Out Of Desperate Times, New York, Walker and company, 2008.
REINELT Janelle G. et ROACH Joseph R., Critical Theory and Performance, University of Michigan Press, 2007 [1992].
WITHAM Barry, The Federal Theatre Project : A Case Study, Cambridge, Cambridge University Press, 2003.
WITHAM Barry, chapitre 19 consacré au FTP dans Jeffrey H. Richards et Heather S. Nathans, The Oxford Handbook on American Drama, New York Oxford University Press, 2014, pp. 295-306.
WHITMAN Wilson, Bread and Circuses : A sStudy of Federal Theatre, New York, Oxford University Press, 1937.
PROPOSITIONS
Les propositions devront être envoyées au plus tard le 25 janvier 2019 à Émeline Jouve (emeline.jouve@gmail.com) et Géraldine Prévot (geraldine.prevot@gmail.com).
- Elles comprendront : a) un résumé (4 000 caractères maximum) ; b) une notice biographique.
Langues officielles : français et anglais.
Le colloque sera accompagné d’événements artistiques.
Comité scientifique : Zachary Bacqué (Université Toulouse Jean-Jaurès), John Bak (Université de Lorraine), Christian Biet (Université Paris Nanterre), Marguerite Chabrol (Université Paris 8), Françoise Coste (Université Toulouse Jean-Jaurès), Émeline Jouve (Université Toulouse Jean-Jaurès et Institut Champollion, Albi), Sophie Maruejouls (Université Toulouse Jean-Jaurès), Géraldine Prévot (Université Paris Nanterre), Matthew Roudané (Georgia State University), Annette J. Saddik (City University of New York)
Comité d’organisation : Émeline Jouve, Géraldine Prévot
*************
International trans-disciplinary conference : "Federal Theatre Project (1935-39): context & issues"
17th-18th – 19th October 2019, Toulouse (France)
History of Arts and Performance (HAR, EA 4414, Paris Nanterre), Anglo-saxon Cultures (CAS, EA 820, Toulouse Jean Jaurès)
Sponsors:
*CPRS, Université Toulouse Jean Jaurès
*INU Champollion
*Dickinson College, Toulouse
*American Theatre and Drama Society
*International Susan Glaspell Society
PRESENTATION
The Federal Theatre Project (FTP) represented an outstanding adventure in the history of American theatre, totally innovative in its time and never to be repeated in quite the same way. Directed for its four years of existence, from 1935 to 1939, by the author, playwright and stage director Hallie Flanagan, it formed part of the measures set up by the Roosevelt administration in the wider framework of the New Deal, and more specifically that of the Work Progress Administration (WPA) directed by Harry Hopkins.
On the socio-economic level, the crash of 1929 severely affected the world of artistic creation and many actors found themselves without work. The crisis affecting American Society was such that in 1932, several writers got together to support communist candidates William Z. Foster and James W. Ford in the national elections, despite American government opposition to communism, of which the Federal Theatre Project was also a victim. It was in this context that a group of more than 50 writers brought out a pamphlet in the form of an open letter entitled Culture and the Crisis, which enumerated the cultural and social failings, and called for in-depth reforms; it stands out as an emblem of the tensions in American society at the time[7]. The very first sentence of the preface to the letter exemplifies the cultural turning point that was the early 1930s for a whole generation:
We of this generation stand midway between two eras. When we look backward, we see our American past like a great tidal wave that is now receding, but that was magnificent indeed in the sweep of its socially purposeless power. When we look ahead, we see something new and strange, undreamed of in the American philosophy. What we see ahead is the threat of cultural dissolution. The great wave piled up too much wreckage – of nature, of obsolete social patterns and institutions, of human blood and nerve.[8]
At the beginning of the 1930s, with America confronting this “wreckage”, the Federal Theatre Project set up by the Roosevelt administration had to think through its project in the context of a disintegrating social and cultural fabric. This is how, paradoxically, the election of a Democratic candidate whom the communist writers opposed in this text, allowed them to experiment with these new cultural forms initiated and supported by the federal government.
Between the 1929 crisis and the Pearl Harbour trauma of 1941, the US Federal government found the resources needed to devise and set up an innovative theatrical strategy allowing the ideas and theatrical experiments of the 1920s to be put in to practice in different ways, and which would be a laboratory for developing the regeneration taking place after World War II. In this, the FTP is indeed the image of this in-between phase described by the writers in 1932. This is also what Malcolm Goldstein suggested when he defined the pivotal moment in the structuring of American theatre as that when the 1934-1935 season was ending and the 1935-1936 one beginning[9]. It is precisely at this moment that the Federal Theatre Project began take shape[10].
This international conference aims to shed light on a key episode – albeit one that has been largely ignored – in the history of theatre and culture in America. We are happy to open it to specialists in theatre studies, but also to historians, sociologists and artists, with the ambition of creating an event characterized by a trans-disciplinary approach.
POSSIBLE TOPICS
The following topics are only meant as general guidelines any approaches will be considered:
1. Sociopolitical and cultural approach:
- Social, political and economic context of the New Deal and the WPA. The FTP was one of five projects linked to the Arts to be set up in the framework of the New Deal by the Roosevelt administration; the others were the Federal Writers Project devoted to writers, the Federal Arts Project for the plastic and visual arts, the Federal Music Project (which had close connections with the FTP as the orchestras financed under the scheme were often called upon the play in the productions staged in the framework of the FTP), and the Federal Dance Project. All these projects were set up under the auspices of the Work Progress Administration (WPA) created in May 1935 and directed by Arthur Hopkins from 1935 to 1938. Using this approach, the links between the different projects, and their relevance to Roosevelt’s policy could be explored, and their success or otherwise compared to the initial ambitions could be analyzed.
- Production conditions. The conditions surrounding the production of the FTP performances provide a number of interesting themes to explore: for example how the implementation differed from one region to another, from one director to another, from one period to another.
- Spatial approach: the different regional branches, questions around accepted performance venues and others which were “no-go”, show tours, the "caravan unit" and the “travelling theatre” project ,...
- Economic approach: issues concerning free entry, federal State investment, possible shortfalls in funding ....
- Issues around the Communist question in the American political context of the time. This question alone could generate several papers: for example, through the prism of Hallie Flanagan’s personality and political and artistic career (and the case brought against her for her supposedly communist stance), or studied through practical and artistic aspects. A paper dealing with the censorship accusations against the government, shedding light on this question would be most welcome.
- Community and American identity. The way the FTP was structured leads us to question the “federal” character of the project, its purportedly “national” scope and its ambition to construct a specifically American theatre of the people. Each of these facets could inspire specific papers (Yiddish Theatre, Afro-American theatre…) and/or broader studies of the ambiguities arising between Federal theatre, National theatre and Community theatre, addressing the contradictions between the declared intentions and historical reality.
2. The aesthetic approach:
This second angle, making use of case studies, will focus on the question of whether it is possible to identify an overall aesthetic for the Federal Theatre Project. Papers should highlight the aesthetic features of the studied productions, but more importantly, they could examine to what extent these features were – or were not – instigated by the FTP framework. This should encourage consultation of the FTP archives and studies of specific productions.
- Monographic studies of landmark productions: The Cradle Will Rock, Macbeth, One-Third of a Nation, It Can't Happen Here, for example.
- Study of key figures: Hallie Flanagan obviously, but also Orson Welles or John Houseman, for example.
- Literary approach. The search for new American authors was also one of the purported aims of the FTP: did the project achieve its goal? Which plays can be identified as FTP pieces? Did the FTP succeed in stimulating the emergence of dramatic writing that was specifically American?
- Biographical approach focused on Hallie Flanagan. Frequently described by critics as a pragmatic idealist, she often spoke of her conception of the theatre: this could be usefully explained and analyzed in a paper. Her career, her period spent teaching at Vassar College, her role in the FTP, her trips to Europe or her portrayal of the FTP in Arena, could also form the basis of a study.
- Interdisciplinary approach (links with the cinema). Some key figures of American cinema appear to have begun their careers in the theatre, in the framework of the FTP: drawing on specific cases, it could be worth considering how the FTP era influenced later cinematographic productions.
3. Epistemological and historiographical approach
This third approach will involve bringing to light questions arising from the FTP archives, concerning the different phases of their development and their scientific processing today.
Although relatively unknown in France and Europe, the FTP is well-documented in Anglo-Saxon studies, even if there is some dissatisfaction with the under-representation of this theatrical phenomenon with regard to its importance. Nevertheless, a number of primary sources are available and classified. The National Archives, available via the Library of Congress, include a collection dedicated to the FTP, most of which is accessible online[11], and the Hallie Flanagan archives held at Vassar College in Poughkeepsie[12], in association with the Hallie Flanagan collection in the New York Public Library for the Performing Arts and the Smith College where she also taught, provide an extremely rich source of research material.
Over and above the state of archives on the FTP, Hallie Flanagan, and the study thereof, and in view of the sometimes conflictual nature of the FTP, this conference also aims at investigating the configuration and possible shortcomings of the project. Was there some sort of government censorship? If so, how far did it go? Are there any missing documents?
4. LEGACIES AND ECHOES
- The immediate and long-term legacies?
- The immediate legacy: Some outstanding figures were ‘revealed’ by the FTP, among them, Orson Welles or Arthur Miller. This observation could be discussed, putting the role played by the FTP into perspective, and endeavouring to discover what effects it had on the future careers of those mentioned.
- Long-term legacy:
* In the USA: What remains of the FTP? What traces did this ephemeral experience of a federally funded theatre leave in American culture, in contemporary theatrical forms and, in the widest sense, in cultural policies generally?
* In Europe: is it possible to identify any direct influence exerted by the FTP in the years following the project? Another lead could be a study of other theatrical adventures that were in some way inspired by the project.
- International echoes?
To what extent can the FTP be compared to other attempts at national reconstruction through culture (based on examples of specifically theatrical initiatives) drawn up in other countries? The attempt to reconstruct the economy and bring national unity after World War II in France (and the figure of Jeanne Laurent) could be one example, but also the cultural ambitions of the Front Populaire which were almost simultaneous with those of the FTP… Were any international links created with the Federal Theatre Project?
Proposals for papers on the Federal Theatre Project will be given priority, but papers on other WPA artistic projects would also be welcome some insofar as they elucidate the FTP context.
Selective Bibliography
AARON Daniel, Writers on the Left : Episodes in American Literary Communism, New York, Columbia University Press, 1992 [1961].
ARTAUD Denise, Le New Deal, Paris, Armand Colin, 1969.
BENTLEY Joanne, Hallie Flanagan: A Life in the American Theatre, New York, Alfred A. Knopf, 1988.
BIGSBY C.W.E. et WILMETH Don. B., The Cambridge History of American Theatre, vol. II, 1870-1945, Cambridge, Cambridge University Press, 1999.
COLLECTIF, The Federal Theatre Project. A Catalog-Calendar of Productions (coll.), Westport, Greenwood Press, 1986 (introduction de Lorraine A. Brown).
COSGROVE Stuart, The Living Newspaper: History, Production and Form, Hull, University of Hull, 1982.
CRAIG Quitta E., Black Drama of the Federal Theatre Era, Amherst, MA, Amherst University Press, 1980.
ENGLE Ron et MILLER Tice L., The American Stage, Cambridge, Cambridge University Press, 1993.
FRADEN Rena, Blueprints for a Black Federal Theatre, Cambridge, Cambridge University Press, 1994.
FRIED A. (dir.), Communism in America: A History in Documents, New York, Columbia University Press, 1997.
KEMPF Jean, Histoire culturelle des États-Unis, Paris, Armand Colin, 2015.
KOURILSKY Françoise, Le Théâtre aux États-Unis, Waterloo, Renaissance du Livre, 1967.
LEVINE Ira Alan, Left-wing Dramatic Theory in the American Theatre, An Arbor, Umi Research Press, 1985 [1947].
MACGOWAN Kenneth, Footlights Across America: Towards a National Theatre, New York, Harcourt, Brace and Co., 1929.
MATHEWS DE HART Jane, Federal Theatre, 1935-39: Plays, Relief and Politics,Princeton University Press, 1967.
O’CONNOR J. et BROWN Lorraine A. (dir.), Free, Adult, Uncensored: the Living History of the Federal Theatre Project, New York, New Republic Books, 1978.
OSBORNE Elizabeth A., Staging the People: Community and Identity in the Federal Theatre Project, New York, Palgrave Macmillan, 2011
PASQUIER Marie-Claire, Le Théâtre américain d’aujourd’hui, Paris, Presses Universitaires de France, 1978.
QUINN Susan, Furious Improvisation: How the WPA and a Cast Of Thousands Made High Art out of Desperate Times, New York, Walker and company, 2008.
REINELT Janelle G. et ROACH Joseph R., Critical Theory and Performance, University of Michigan Press, 2007 [1992].
WITHAM Barry, The Federal Theatre Project: A Case Study, Cambridge, Cambridge University Press, 2003.
WITHAM Barry, Chapter 19 is dedicated to the FTP in Jeffrey H. Richards and Heather S. Nathans, The Oxford Handbook of American Drama, New York Oxford University Press, 2014, pp. 295-306.
WHITMAN Wilson, Bread and Circuses: A Study of Federal Theatre, New York, Oxford University Press, 1937.
PROPOSITIONS
Conference paper proposals should be sent by January 25, 2019 at the latest, to Émeline Jouve (emeline.jouve@gmail.com) and Géraldine Prévot (geraldine.prevot@gmail.com).
à They should include: a) an abstract (4,000 characters maximum); b) a short biographical sketch
Official languages: French and English.
Artistic events are being organized to coincide with the conference.
Advisory board: Zachary Bacqué (Université Toulouse Jean-Jaurès), John Bak (Université de Lorraine), Christian Biet (Université Paris Nanterre), Marguerite Chabrol (Université Paris 8), Françoise Coste (Université Toulouse Jean-Jaurès), Émeline Jouve (Université Toulouse Jean-Jaurès et Institut Champollion, Albi), Sophie Maruejouls (Université Toulouse Jean-Jaurès), Géraldine Prévot (Université Paris Nanterre), Matthew Roudané (Georgia State University), Annette J. Saddik (City University of New York)
Organization Committee: Émeline Jouve, Géraldine Prévot
NOTES
[1] Ces écrivains s’organisent en un groupe nommé la « League of Professionnal Groups for Foster and Ford ». Voir Culture and the crisis : an open letter to the writers, artists, teachers, physicians, engineers, scientists and other professional workers of America, New York, Workers Library Publishers, 1932 [En ligne]
URL : https://archive.org/details/CultureAndTheCrisisAnOpenLetterToTheWritersArtistsTeachers(consulté le 4 avril 2017). Cette lettre est également reproduite dans A. Fried (dir.), Communism in America : A History in documents, New York, Columbia University Press, 1997, p. 11.
[2] Nous traduisons] Culture and the crisis, op.cit., préface. Citation originale : « We of this generation stand midway between two eras. When we look backward, we see our American past like a great tidal wave that is now receding, but that was magnificent indeed in the sweep of its socially purposeless power. When we look ahead, we see something new and strange, undreamed of in the American philosophy. What we see ahead is the threat of cultural dissolution. The great wave piled up too much wreckage – of nature, of obsolete social patterns and institutions, of human blood and nerve. »
[3] Malcolm Goldstein, The political stage, American drama and theater of the great depression, New York, Oxford university press, 1974, préface.
[4] La première représentation recensée dans le catalogue établi par l’université George Mason, où sont conservées en partie les collections du FTP, date du 3 février 1935. Toutefois, Hallie Flanagan ne prend la tête du FTP qu’en août 1935.
[5] Federal Theatre Project Collection, Library of Congress, conservé à l’ununiversitéGeorge Mason. Citons ici également ouvrage qui recense l’ensemble des productions du FTP, classées d’abord selon un critère géographique, et ensuite chronologiquement : The Federal Theatre Project. A Catalog-Calendar of Productions (coll.), Westport, Greenwood Press, 1986.
[6] Hallie Flanagan Papers (1904-1987), Archives and Special Collections Library, Vassar College, Poughkeepsie, Etat de New York, 91 boîtes réparties en 9 séries.
[7] These writers were gathered together in a group called the “League of Professionnal Groups for Foster and Ford”. See Culture and the crisis: an open letter to the writers, artists, teachers, physicians, engineers, scientists and other professional workers of America, New York, Workers Library Publishers, 1932 [Online]
[8]URL : https://archive.org/details/CultureAndTheCrisisAnOpenLetterToTheWritersArtistsTeachers(consulted April 4, 2017). This letter can also be found in A. Fried (dir.), Communism in America: A History in documents, New York, Columbia University Press, 1997, p. 11.
[9]Malcolm Goldstein, The Political Stage, American Drama and Theatre of the Great Depression. New York: Oxford University Press. 1974, Preface.
[10]The first performance listed in the catalog prepared by George Mason University where some of the FTP collections are kept is dated February 3, 1935. However Hallie Flanagan only took charge of the FTP in August 1935.
[11] Federal Theatre Project Collection, Library of Congress, held at George Mason University. Another example of a work which lists all FTP productions, classified first according to geographic criteria, and second, chronologically: The Federal Theatre Project. A Catalog-Calendar of Productions (coll.), Westport, Greenwood Press, 1986.
[12] Hallie Flanagan Papers (1904-1987), Archives and Special Collections Library, Vassar College, Poughkeepsie, New York State: 91 boxes divided into 9 series.